آشغال‌های میلیون دلاری!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

چند روز پیش یکی از دوستان من اسباب‌کشی داشت. در این اسباب‌کشی، کلی آت و آشغال جمع شد؛ از یک وسیلۀ خراب گرفته تا کاغذ و سی‌دی‌های غیرقابل استفاده و خرده پارچه و… خیلی چیزهای دیگر. همۀ کسانی که خانه‌تکانی می‌کنند یا اسباب‌کشی، با این پدیده آشنا هستند.

اصولا ما افراد بشر، تمایل زیادی داریم برای آشغال جمع کردن! اما برای دور ریختن این آشغال‌ها چه کار می‌توانیم بکنیم؟ شما چه کاری می‌کنید؟

Brian Scudamoreیک روز، آقایی در کانادا این سوال را از خودش پرسید و می‌دانید که «سوال به ذهن قلاب می‌شود»؛ و حاصلش شد تاسیس یک شرکت آشغال جمع‌کُنی که الان ۱۷۵ شعبه در کانادا،  آمریکا و استرالیا دارد.

آقای «برایان اسکادِمور» در سال ۱۹۸۹ وقتی یک کامیون یدک‌کش آشغال جمع‌کنی را در ونکوور دید، تصمیم گرفت کسب‌وکارش را بر پایۀ زدودنِ خرت و پرت‌ها و آشغال‌ها ایجاد کند.

او یک کامیون کوچک دست‌دوم را به‌قیمت ۷۰۰ دلار خرید، و با این شعار که «ما آشغال‌های شما را در یک چشم به‌هم زدن جمع می‌کنیم» کارش را آغاز کرد.

آقای اسکادمور که خودش آن زمان دانشجو بود، وقتی که کسب‌وکارش توسعه پیدا کرد، دانشجوهای دیگر را هم استخدام کرد. بعضی از این افراد، در کوچه‌ها کشیک می‌دادند تا آشغال‌هایی را که توسط شهرداری جمع نشده بود، با خودشان ببرند.

در سال ۱۹۹۳، آقای اسکادمور که یک سال و نیم به فارغ‌التحصیلی‌اش مانده بود، ترک تحصیل کرد تا فقط روی کارش تمرکز کند.

این شرکت حالا با ۱۷۵ شعبه‌اش و بیش از ۱۷۰۰ کارمندش، قراردادهای بزرگ هم می‌بندد؛ و حتی جمع‌آوری و بازیافت زباله‌ها و نخاله‌های به‌جا مانده از حوادثی مثل گردبادها و طوفان‌ها هم به این شرکت سپرده می‌شود.

کامیون‌های این شرکت از سال ۲۰۰۷ به فناوری‌های پیشرفتۀ ارتباطی مجهز شدند؛ از جمله جی‌پی‌اس و امکان ارتباط کامیون‌ها با هم، رهگیری آنها از دور، و همچنین دستگاه‌های کارت‌خوان بی‌سیم برای پرداخت پول. وب‌سایت این شرکت نیز هم‌اکنون با امکانات متنوع از جمله رزرو خدمات و ثبت اینترنتی سفارش‌ها، کار مشتریان را هر چه سهل‌تر کرده است.

junk-truck-2تماس تلفنی با این شرکت نیز بسیار راحت است. شمارۀ این شرکت ?G1-800-GOT-JUNK است که همان نام شرکت نیز هست (?Got junk یعنی «آشغال دارید؟» و برای گرفتن این شماره، باید عددهای متناظر با هر کدام از حروف را روی صفحه‌کلید تلفن شماره‌گیری کرد.) نشانی وب‌سایت شرکت نیز همین است (بدون خطوط تیره و علامت سوال)، و این نشان می‌دهد که مدیر و بنیان‌گذار شرکت چه راهکار و دید خوبی در زمینۀ برندسازی و جا انداختن آن داشته است.

مطلب فوق از وب سایت “مکتب کمال” اقتباس شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*